Skibet Chimera

CHIMERA er bygget af J. & G. Forbes Ltd. i Sandhaven i Skotland som lystyacht “Chimaera” til en sir G. L. Crichton, som var honorær general i den britiske hær. Fartøjet var bygget af pitch pine på eg, havde en største længde på 85 fod og målte oprindeligt 89,53 bt. Det var bygget med lodret stævn og ellipseformet hæk efter linjer, værftet var vel kendt for i sine fiskefartøjer. Det var udstyret med en dampmaskine af compound- typen bygget af McKie & Baxter Ltd. i Glasgow. Fartøjet havde en diminutiv skonnert-rigning og kunne føre beskedne ca. 55 m2 sejl. Det var oprindeligt hjemskrevet i Southampton.

Efter generalens død i krigen blev “Chimaera” i 1917 solgt til et lodsrederi i Cardiff og gjorde tjeneste som lodsfartøj i Bristol-kanalen frem til 1939, hvor fartøjet ble taget i brug som øvelsesskib for kadetter. Efter krigen blev fartøjet lagt op, men i 1947 solgt til skibsfører Johs. Kjøller, Gudhjem, som lod det ombygge til motorgalease CHIMERA. I 1955 blev fartøjet ombygget til passagerskib beregnet på ruten Gudhjem- Christiansø. Bl.a. blev den oprindelige dækssalon flyttet agterover og genanvendt.

CHIMERA er et godt eksempel på et fartøj der, gennem dets levetid, har tjent til formålet i vidt forskellige sammenhænge. Fartøjet fremstår i dag i hovedtræk som efter ombygningen i 1955.

Teknisk information

Byggeår: 1912
Motor: Caterpillar 326 hk
Længde: 28 m
Længde/bredde/dybgang: 28 m / 6,25 m / 3 m
Værft:

J. & G. Forbes Ltd (Skotland)